vyrábíme Laser Game na koleni

Stáhnout jako PDF autor: Johny, archiv, dne 10.12.2010


jistě všichni znáte Laser Game – někdy označované jako Lasertag. Hra podobní paintballu kdy místo kuliček s barvou zbraň střílí laserovým paprskem. Hráč pak má na sobě speciální vestu která dokáže zásah vyhodnotit a adekvátně reagovat. Tak přesně toto bych si rád postavil…

Osobně jsem Lasergame hrál pouze párkrát, tehdá byla aréna v bývalém kině na Národní třídě v Praze, vždy to ale byl super zážitek za docela nemalé peníze. Protože s kamarády pořádáme dětský tábor, tak nás napadlo někde sehnat obdobu této hry, ovšem v outdoorovém provedení. Chtěli jsme soupravy dát dětem, připravit scénář a pustit se do toho. Po prověření kolik taková výbava pro jednoho hráče stojí jsme se rozhodli pro výrobu všeho potřebného na koleni. Bohužel, ten chytřejší z nás dvou – kamarád elektronicky znalý, byl natolik vytížen že z nápadu pro nedostatek času sešlo a já z rozpočtu na lasergame dětem koupil 8 souprav na paintball. Sice to může znít jako super výsledek ale není – hra je fajn ale je třeba neustále děti hlídat, stojí to poměrně nemalé peníze na kuličkách, pořád je třeba shánět vzduch, v podstatě se dá říct že od tábora mi ve sklepě leží 8 souprav na paintball a ani pes po nich neštěkne.

Aktuálně jsem už 14 dní upoután na lůžko s jakousi virózou. Neskutečný nadbytek volného času který potřebuji vyplnit mi dává prostor vymýšlet blbosti – viz můj streamnovací server z notebooku.

Jednou z oněch blbostí je obnovení myšlenky na domácí stavbu lasergame. Bohužel nejsem na úrpvni abych sám sedl, navrhl zapojení a vše si udělal. Na druhou stranu mám přiměřený kapitál na to zaplatit součástky, vybavení a případně nějakou almužnu pro někoho kdo by se problému zhostil.

A teď už dost zbytečných keců a pojďme se podívat na můj koncept.

Ještě je třeba rozepsat co si od systému slibuji. Bez rámcové představy nemá smysl rozebírat další nápady. Takže – každá zbraň bude v podstatě „datový vysílač“. V případě zásahu se zbraň identifikuje svým číslem a informuje o tom, jaké „náboje“ střílí. Podle toho přijímač odečte určité procento z životů a zapamatuje si kým, kdy a do jakého snímače byl zasažen. Tyto údaje jsou nezbytné k vyhodnocení hry – po skončení hry se všechna nasbíraná data odešlou do počítače a ten vyhodnotí kdo koho kdy a kolikrát zasáhl. Pak nebude problém vytvořit tabulku nejlepšího střelce a další obdobné statistiky.

A teď už k samotné hardwaerové implementaci…

Původní myšlenka byla sestavit samostatné elektronické zařízení od hlavy až k patě. Nyní jsem ale došel k závěru že o moc lepší flexibilitu nám dá, když by zařízení bylo modulární. Samostatný „vysílač“ který se použije ve zbraních, samostatný „přijímač“ který se použije na vestu hráče. Dále pak „centrální jednotka“ do které bude možné vysílače a přijímače zapojit.

Podívejme se na jednotlivé komponenty –

Přijímač – zde jsme došli k závěru že bude největší problém s „mechanikou“ – aneb jak zajistit aby maličká tečka laseru dopadla na správné místo a vyvodil se tak příslušný impulz do řídící jednotky. Po dlouhých diskuzích jsme se přiklonili k využití něčeho co už nějakou dobu máme a co funguje – a to je princip dálkového ovládání televize. Tedy IR vysílač a IR přijímač. Dálkové ovládání u telky je natolik běžné zařízení, že údajně existují integráče co se o vše postarají za nás. Moje představa přijímače je tedy krabička, která bude mít z jedné strany USB a z druhé strany pár konektorů do kterých se zapojí snímací diody. Diody by bylo možné ideálně nějak zapojit tak, aby jich pár bylo všito zepředu do vesty, pár aby jich bylo všito do vesty zezadu. Super by bylo mít snímací diodu o na rukavici/zbrani. Snímací modul by pak byl obyčejní USB IR reciver rozšířený o více vstupních diod. Návod jak se něco takového dá postavit je třeba zde – How to make remote control reciver – 

Vysílač – jak vyplynulo z přijímače, paprsek nebude vidět. Bude se jednat o IR přenos. Aby bylo vidět kam daná zbraň střílí, napadlo mě o paralelní zapojení laserové diody, nejlépe dvoubarevné, aby bylo možné podle barvy paprsku rozlišovat team A a team B, případně třeba druh zbraně. K tomuto kosmetickému laserovému zařízení by muselo být paralelně zapojen IR vysílač (taktéž na USB) který by musel být vybaven nějakou optikou. Představuji si že když na deset metrů vytvořím IR kolečko o průměru pár centimetrů tak to je stále ještě přijatelná hodnota. Když si vzpomenu na mé zkušenosti s zaostřováním RONJI tak mi to přijde jako reálné. Pak by byl tedy jediný problém, nastavit laserové „ukazovátko“ do středu tohoto neviditelného kolečka. Aby se dalo laseru používat jako opravdického zaměřovače.

Centrální modul na zpracování – moje představa je, že vše bude spravovat nějaká průmyslová základní deska s USB porty a linuxem na paměťové kartě. Pro testování a možná i další anstavení bych měl te k dispozici základní desky z Asusu EEE 900 – wiki: Asus_Eee_PC900

Každý hráč by pak měl na zádech batůžek a v něm by měl nějaký podobný kus hardwaeru. Líbila by se mi i možnost k takovémuto zařízení připojit další moduly, například GPS přijímač který by zaznamenával polohu, rychlost. Dále jako volitelný modul by se mi líbilo připojit k USB nějaký display který bude zobrazovat základní informace o hře, tedy počet nábojů, životů, čas do konce hry. Další velká výhoda netbooku je v tom, že má standardně WiFi, šlo by pak udělat plno zajímavých věcí – od bezdrátového odeslání logu ze hry k zpracování až po například teamspeakovou konferenci hráčů kteří hrají spolu. Jediným hardwaerem navíc by byla handsfree sada. V ideálním případě s rozumě vytvořenou sítí mobilních AP s fungujícím roamingem by bylo možné hráče online tracovat a třeba pomocí zvuku který znáte z vetřelce „pii – pii – pi -pi -pi“ si hrát na lokalizační radar nepřítele.

Tak, to by bylo vše k hardwaeru a teď zamyšlení „co všechno“ by bylo možné díky tomuto systému zkusit…

nezaostřená zbraň by fungovala na kratší vzdálenost ale zato by „brala všechno“ → plamenomet lez vytvořit granát, například minu, tedy zařízení co za jistých okolností do okolí „blikne“ smrtícím paprskem lez vytvořit více cílů u základen. Moje představa je třeba zapojit 5 terčů do jednoho přijímače a nastavit, že jediná šance jak „dobít“ základnu je sejmout všech 5 terčů v maximálním časovém rozpětí pár sekund. Lze vytvořit „lékárnu“ přijdu někam, na nějaké místo kde je medical pack. Medical pack pak bude chodit tak, že jednou za minutu do okolí „blikne“ +50 životů… lze sledovat podle počtu výstřelů věci jako teplota zbraně která pak může ovlivnit jak rychle nám to střílí nápadů je asi víc, co všechno by se dalo dělat… nápadům se meze nekladou

No, a teď otázka na Vás co se dočetli až sem – byl by tu někdo kdo by dokázal na projektu zapracovat? Tedy sestavit asi prototyp IR vysílače a přijímače – tedy klíčových komponent? Já mohu do projektu přispět zmiňovanými fungujícími deskami z EEE notebooků, mohu se postarat o mechanické provedení vest, zbraní. Bohužel si netroufám na to nejdůležitější – práci s pájkou a cínem. Jo, a v neposlední řadě na to mám finanční prostředky které by vývoj měli pokrýt.

Tak co? :-D


Podobné články:

Štítky tohoto článku:

 


 
Diskuze: vyrábíme Laser Game na koleni
Vaše jméno (povinné)
Váš email (nebude zveřejněn, povinný)
WEB (bude zveřejněn, pište s http://)
Text vzkazu:
Kolik je 3×2? (ochrana proti spamu)
 
[CNW:Counter]